نصب داربست در دزاشیب

نصب داربست در دزاشیب

دزاشیب محله ای از منطقه یک شهر تهران است که در شمیران و در شرق تجریش واقع شده است، این محله از شمال به امامزاده قاسم، از جنوب به تپه قیطریه، از غرب به خیابان شریعتی و از شرق به چیذر و فرمانیه محدود میگردد. قسمت شمالی دزاشیب را محله بالا و قسمت جنوبی اش را محله پایین گویند.

تنها پیشینه تاریخی قابل استناد از شمیران و دزاشیب کشفیات باستانی به دست آمده از تپه های قیطریه که به حدود ۳۳۰۰ سال پیش برمیگردد، میباشد و سایر حدس و گمانه زنی ها هیچ پایه و اساس تاریخی و مستندی ندارد.

جالب است بدانید که در گذشته این محله را دزج سفلی می نامیدند و در لهجه محلی تا سال ۱۳۲۵ دِدِرشو نامیده میشد. گفته شده است که دزاشیب شکل تغییر یافته دزآشوب (دژآشوب) است.

شغل مردم محله دزاشیب کشاورزی و دامداری بوده و بقیه را کاسبان محل تشکیل میدادند. دزاشیب در واقع، محل گذر به محلات نیاوران و فرمانیه بود. محله دزاشیب هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده و عرض خیابانش تغییری نکرده است.

دزاشیب دارای دو قنات است به نام های قنات بالا و قنات پایین که همچنان جریان دارند. قنات بالا در میانه خیابان نجابت جو بالاتر از مسجد امیرالمؤمنین واقع است و قنات پایین، در خیابان شهید امیرحسین کریمی بالاتر از تقاطع خیابان سلیمی می باشد. در دهه 30 خورشیدی آب هر دو قنات مورد آزمایش قرار گرفت. آب قنات بالا سالم اما متاسفانه آب قنات پایین آلوده بود و به همین دلیل از قنات بالا بیشتر استفاده میشد.

طبق روایاتی، آشِب قلعه بزرگی از قلعه های این محله بود که زنگی بن آق سنقر آن را ویران کرده و قلعه عمادیه را در آن بنا نمود.

شکل گیری این محله نیز مانند بسیاری از محلات شمیران به دلیل اجتماع کشاورزان و دامداران بوده است. دو برادر با نام های قاسم و عباس که نام فامیلی قاسمی و عباسی را انتخاب کردند از نخستین افرادی هستند که در این محله ساکن شده بودند. آنها که از مازندران به اینجا آمده بودند، اول در قیطریه ساکن شدند سپس به دزاشیب نقل مکان کردند و قدمت سکونت آنها در این محله به ۷۵۰ سال قبل بازمیگردد. فامیلی وارسته پور قبلاً نام فامیلی عباسی داشته اند. کاظمی ها نیز طایفه بزرگی در دزاشیب می باشند که بعدها به این محل کوچ کردند.

مسجد آقا شیخ علی با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال و مساحتی برابر ۶۰ متر مربع، که در سال ۱۳۷۲، بازسازی شد، جزو مساجد قدیمی دزاشیب به شمار می آید.

حاج شیخ علی شریعت مدار، عالم روحانی و فرزند حاج ملامحمد جعفر استرآبادی، از علمای زمان ناصرالدین شاه بود که به علت مخالفت با ناصرالدین شاه به آمل تبعید گشت. وی فرد مقتدری بود و اطلاعات و دانش خوبی داشت. وی صاحب چند اختراع، از قبیل ساعتی با دزدگیر و نیز تفنگ ته پر می باشد. وی هم چنین فردی صاحب فتوا در این منطقه به شمار میرفت.

مسجد عمر رمضون، با مساحتی برابر ۱۲۰ متر مربع، واقع در خیابان بوعلی؛ نبش خیابان شهید سلیمی واقع است که قدمت آن به ۲۰۰ سال پیش و زمان ناصرالدین شاه بازمیگردد. در حال حاضر از این مسجد در مراسم عزاداری استفاده میگردد اما نماز جماعتی در آن برگزار نمیشود.

حمام بوعلی، با مساحتی در حدود ۴۰ مترمربع که قدمتش به ۱۵۰ سال پیش میرسد نیز در محله دزاشیب واقع است. این حمام فقط شامل یک خزینه و دوش بوده است، اما در حال حاضر خزینه بازسازی شده و یک حمام عمومی نیز در آن ساخته شد. هم چنین کوچه سبزه میدان متصل به باغ فخرالملک اردلان جزو مهم ترین مناطق دزاشیب است.

کوچه قورباغه (فلاح)، نیز از دیگر گذرهای این محله است. علت نامگذاری این کوچه وجود استخر و باتلاقی در این گذرگاه بوده که قورباغه فراوانی داشته است. نام گذاری کوچه لَشان نیز، که به سرآسیاب دزاشیب معروف بود، به خاطر زمین های لش (باتلاق مانند) بوده و چاه به راحتی در یک یا دو متری آن به آب می رسید.

از دیگر مکان های معروف و قدیمی دزاشیب میتوان به تکیه دزاشیب، به نام تکیه سیدالشهدا اشاره کرد که با مساحت ۴۰۰ مترمربع، قدمتی ۲۵۰ ساله دارد. این تکیه که دیوارهای کاه گلی و ستون های چوبی اش هنوز برجای مانده است، قبلاً سقف چادری داشت و بعدها به شیروانی تبدیل گردید. هم چنین دبستان ادونتیست ها با ۳۹ دانش آموز در این منطقه سالها دایر بود. ادونتیست‌ها پیروان ادونتیسم، شاخه ای از مسیحیت در آمریکا می باشند که معتقدند ظهور مسیح دور نیست.

جالب است بدانید که باغ های متعدد و معروف دزاشیب عبارتند از باغ مجدالدوله داماد ناصرالدین شاه معروف به باغ دوقلو، باغ حاجی فخرالملک اردلان که در کوچه اردلان واقع است ، باغ حاجی سیدمحمد صراف، باغ علاءالسلطنه ، باغ ایگار و باغ نظر که به حسین قلی خان تعلق داشت.

مجموعه تهران داربست در راستای خدمت رسانی به مردم عزیز منطقه دزاشیب توانسته است با اصول فراوان و رعایت اصول امنیتی در این منطقه با ساختمان سازان و برج سازان همکاری داشته و نیاز این عزیزان را در زمینه نصب داربست در دزاشیب و اجاره داربست در دزاشیب را فراهم کند. شهروندان این منطقه میتوانند با تماس با مجموعه تهران داربست از خدمات نصب داربست در دزاشیب و سایر مناطق استفاده نمایند.

مجموعه تهران داربست زیر نظر اتحادیه بوده و تمام سعی خود را برای راضی نگه داشتن همشهریان از لحاظ سرعت اجرا و قیمت تمام شده به عمل می آورد. مجموعه تهران داربست آماده ارائه انواع خدمات نصب داربست و اجاره داربست و فروش داربست ، و هم چنین اسپیس فریم و تمامی خدماتی از این نوع در اختیار شما شهروندان عزیز می باشد.