نصب داربست در حصار بوعلی

نصب داربست در حصار بوعلی

حصار بوعلی محله و دهکده ای در شمال شهر تهران و منطقه شميران می باشد كه در ناحيه یک از منطقه یک شهرداری تهران واقع است. از دوره آقامحمدخان قاجار که تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، در منطقه کوهستانی شمیران، آبادی حصار بوعلی در کنار دیگر آبادی هایی همچون کن، تجریش، قلهک، دزاشیب، نیاوران، اختیاریه کاشانک، دارآباد، ازگل، اراج، سوهانک، دربند، جمال آباد، امامزاده قاسم درکه، اوین، جماران، حصارک، چیذر و… یکی از مناطق ییلاقی خوش آب و هوای تهران به شمار میرفت.

جالب است بدانید که منطقه حصار بوعلی بعد از ساخت قصر سلطنتی صاحبقرانیه، به خاطر نزدیک بودن به این کاخ از موقعیت خاصی بهره مند شد چرا که تعدادی از کارکنان کاخ در واحدهای مختلفی جهت اداره امور داخلی قصر از بین ساکنین بومی این ده گزینش میشدند.

یکی از رسومات شاهان قاجار از ناصرالدین شاه تا احمدشاه این بود که بهار و تابستان را در کاخ صاحبقرانیه و فصول پاییز و زمستان را در کاخ گلستان و قصر فیروزه سکونت میکردند. در آن زمان گروهی از جوانان ده حصار بوعلی مجاز بودند تا قهوه خانه ای سیار در هنگام استقرار شاه در جلوی محوطه خارجی کاخ های فیروزه و صاحبقرانیه برپا نمایند تا نگهبانان و کارکنان کاخ و اعضای تشریفات شاه، همگی بتوانند برای صبحانه، ناهار و شام از این قهوه خانه استفاده کنند.

امروزه در دو طرف حصاربوعلی دو باغ بزرگ وجود دارد. در سمت شرق، باغ عزیزخان است که تبدیل به فرهنگسرای نیاوران گردیده و در سمت غرب باغ کامرانیه است که بعد از فوت کامران میرزا در سال ۱۳۰۷ شمسی (کامران میرزا بعد از۷۰ سال عمر پرفراز و نشیب چشم از جهان بست) به تدریج ورثه وی اقدام به تقسیم و فروش باغ به ثروتمندان زمان خودشان کردند. از معروف ترین آنها میتوان به عبدالحسین هژیر، حاج محمد صادق فاتح، حاج محمدجعفر محلوجی، محمدحسین خان محلوجی، انصاری تاجر، شجاعی گلستانه، سعید انور، محمد نراقی، شیخ الاسلام مهاندوست سمیعیان، لاری و عده‌ای دیگر اشاره کرد.

باغ کامرانیه وسعت بسیار زیادی داشت به گونه ای که نقل گفته اند الاغی در یک تابستان در این باغ گم شد و هرچه به دنبالش گشتند پیدایش نکردند. تا اینکه بعد از گذشت حدود 4 یا 5 ماه در اواخر پاییز اسکلت الاغ را در زیر درختی در نقطه ای دوره افتاده از باغ دیدند، گویا حیوان را مار گزیده بود.

شاید بتوان گفت تنها قطعه زمینی که از این باغ عظیم به عنوان یک ارزش برای کامران میرزا باقی ماند، هزار مترمربع فضایی است که به اسم تکیه آقا در گوشه شمال شرقی باغ کامرانیه در حصاربوعلی معروف شده است. در زمان ناصرالدین شاه قاجار تنها دو نفر لقب آقا داشتند، اولی کامران میرزا و دومی میرزا یوسف مستوفی الممالک بود. شهرت یافتن نام این حسینیه به تکیه آقا به این دلیل است.

در جلد اول کتاب فرهنگ جغرافیای ایران اینگونه گفته شده است که کامرانیه و حصار بوعلی دو آبادی به هم متصلند. کامرانیه امروزه در محدوده ۵ ساله تهران در سمت شمال شهر و در سه کیلومتری شرق تجریش در کنار مسیر تجریش به نیاوران قرار دارد. جمعیتش به ۱۶۲ نفر میرسد، محصولش میوه و غلات است و شغل اهالی اش باغداری و زراعت.

البته قابل ذکر است که طبق سرشماری که سال ۱۳۳۵ شمسی انجام شد جمعیت افراد بومی وغیربومی حصاربوعلی شامل هزار و ۱۵۶ نفر مرد و ۷۷۵ نفر زن بود.

محصولات کشاورزی حصاربوعلی تا ۴۰ سال پیش عرضه میشد و برخی از آنها به تهران نیز صادر میشده است که عبارت بودند از: گندم، جو، حبوبات، توت فرنگی، سیب زمینی، هویج و خیار.

علف های کاشتنی در این منطقه یونجه و شبدر بود. هم چنین گیاهان دارویی این منطقه خاکشیر، گل گاوزبان، عروسک پشت پرده، ختمی، باروتک، دم روباه، جوموشک، تیغ قندک، ثعلب خودرو و سنبل وحشی بود که تا ۴۰ سال پیش که امکانات بهداشتی کم بود، از این گیاهان دارویی برای درمان بیماری هایشان استفاده میکردند.

منطقه حصار بوعلی به خاطر فاصله دو کیلومتری که با دامنه های البرز ملک کوه داشت، از علف چین و علف چر کوهستانی برخوردار نبود، در نتیجه دام ها برای چرا به محوطه وسیعی که به زبان محاوره ای به آن تپه شاغالون میگفتند، میرفتند. امروزه تپه شاغالون محدوده ای بین خیابان های فرمانیه، دیباجی شمالی، شمال رستم آباد بالا و پاسداران را در بر میگیرد.

اجاره داربست در حصار بوعلی

مجموعه تهران داربست در راستای خدمت رسانی به مردم عزیز منطقه حصار بوعلی توانسته است با اصول فراوان و رعایت اصول امنیتی در این منطقه با ساختمان سازان و برج سازان همکاری داشته و نیاز این عزیزان را در زمینه نصب داربست در حصار بوعلی و اجاره داربست در حصار بوعلی را فراهم کند. شهروندان این منطقه میتوانند با تماس با مجموعه تهران داربست از خدمات نصب داربست در حصار بوعلی و سایر مناطق استفاده نمایند.

مجموعه تهران داربست زیر نظر اتحادیه بوده و تمام سعی خود را برای راضی نگه داشتن همشهریان از لحاظ سرعت اجرا و قیمت تمام شده به عمل می آورد. مجموعه تهران داربست آماده ارائه انواع خدمات نصب داربست و اجاره داربست و فروش داربست ، و هم چنین اسپیس فریم و تمامی خدماتی از این نوع در اختیار شما شهروندان عزیز می باشد.